środa, 27 marca 2013

Razowy chlebek naan.

Chlebki naan zazwyczaj służą do maczania w sosie lub nabierania curry. Służą za jadalne sztućce. Można je robić z dodatkiem czarnuszki, ziół czy posmarować aromatyczną oliwą. Moje są inne, bo razowe i nadziane!


Na 5-6 solidnych chlebków:
trzy szklanki mąki pszennej razowej typu 2000
około 300ml ciepłej wody
duża łyżka naturalnego jogurtu
łyżeczka trzcinowego cukru
łyżeczka drobnej soli morskiej
paczka 7g suchych drożdży
trzy łyżki oleju lub oliwy


Mąkę wsypuję do miski razem z solą, cukrem i drożdżami. Suche składniki mieszam placem. Wlewam wodę i wkładam łyżkę jogurtu. Mieszam drewnianą łyżką, żaby składniki w miarę się połączyły. Następnie umytą ręką wyrabiał ciasto, dodaje oliwę i nadal przez kilka minut wyrabiam. Ciasto było sprężyste, jędrne i lekko lepkie. W przypadku gdy ciasto jest za suche można dolać odrobinę wody, a gdy za bardzo lepi się do rak podsypujemy mąką. Wyrobione ciasto przykryłam ściereczką i odstawiłam na niecałą godzinę w ciepłe miejsce. Z wyrośniętej kulki rękami oprószonymi mąką odrywałam kawałki wielkości pięści i rozpłaszczyłam je w dłoniach. Od drożdżowego ciasta wałek staram się trzymać z daleka, po co je całe spłaszczać. Palcami nadamy ciastu ciekawszy, bardziej rustykalny kształt. Uformowany placek położyłam na gorącej teflonowej patelni. Musi lekko urosnąć i ładnie się zarumienić, trwa to po kilka minut z każdej strony. Gorące chlebki można posmarować ziołową oliwą, ale ja moje ostrożnie rozcięłam i zrobiłam w nich kieszonki. Do środka włożyłam ulubione składniki.  

Jako dodatek możemy użyć chyba wszystkiego. W moim zestawie była kukurydza, czerwona fasolka, rzodkiewka, kapusta pekińska, pomidor, marynowana cebulka, konserwowa papryka i czosnkowy sos.


Było pyszne. Bardzo sycące, ale po zjedzeniu nie miało się uczucia ciężkości. Na pewno nie raz wrócę do tego przepisu, bo rodzinka była zachwycona ;).

Jeśli zrezygnujemy z jogurtu i dodamy odrobinę więcej wody, chlebki będą wegańskie. 


Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz